Av Elis Carlström 2024-12-09
”Vi kristdemokrater backar inte i värderingsfrågan. Vi vet att den judiskt-kristna etiken byggt det svenska samhället och vi kommer att stå upp för dessa värderingar”, skriver Ebba Busch och Alice Teodorescu Måwe i en artikel i SvD 2024-11-12. De hävdar att de här värderingarna är överlägsna och vill i förlängningen tvinga personer som kommer från andra kulturer att ta till sig de här värderingarna. De som inte är villiga att göra detta skall inte vara välkomna i Sverige.Trots att jag är infödd svensk vet jag hur det känns att bli påtvingad kristna värderingar. På 60-talet så tvingade skolan oss elever att be morgonbön och lära oss bibelord och psalmer utantill. Den kristna propagandan var massiv. Jag växte upp i en familj där vi inte praktiserade någon religion men det gjordes inga undantag för detta. Vi som inte var kristna existerade helt enkelt inte för den svenska skolan på den tiden.
I vår generation kämpade många av oss för att komma bort från gamla fördomar mot en bättre etik. Vi kämpade ibland tillsammans med radikala kristna men oftast i strid med så kallade ”kristna värderingar”. Vi kämpade för kvinnors rätt till sina egna kroppar. Vi kämpade för att homosexualitet inte skulle ses som en psykisk sjukdom. Vi ansåg att samer hade rätt till sitt eget språk och sin egen kultur även när den inte byggde på kristendom. Vi solidariserade oss med människor i Vietnam som utsattes för USA:s folkmord, trots att de inte var kristna. Vi stöttade motståndet mot den lagstadgade rasismen (apartheid) i Sydafrika som utövades under kristen täckmantel.
I de flesta av de här striderna kämpade vi mot en ”kristen etik”. De människor som ville bevara gamla missförhållanden anförde ofta ”kristna värderingar”. De citerade ställen i Bibeln som stödde bigotta, diskriminerande och inskränkta åsikter. Det moderna svenska samhället byggdes i strid med dessa värderingar.
Menar Ebba och Alice att det som är skrivet i Bibeln är exempel på god etik eller finns det möjligen en kristen etik som inte bygger på Bibeln? Gamla testamentets Gud är en hämnande Gud. När människor ställer honom åt sidan så är hans hämnd fruktansvärd. Ofta är det människorna som tror på honom som får i uppdrag att hämnas. Joshua fick Jerikos murar att falla med trumpetstötar. Läser man vidare så ser man att han på Guds befallning lät döda samtliga män, kvinnor och barn i Jeriko. De enda som skonades var ”orörda” kvinnor som kunde giftas bort med erövrarna. Sedan fortsatte Joshua med Guds goda minne och hjälp att göra likadant på ytterligare ett antal platser. Idag kallar vi det för krigsbrott och folkmord när man systematiskt mördar människor av en annan religion och etnicitet. Gamla testamentet är fullt med den här sortens exempel på krigsbrott, folkmord och folkfördrivning i Guds namn.
De som hävdar att vårt samhälle bör bygga på kristen etik måste fråga sig vilken kristen etik? Är alla kristna värderingar acceptabla? Är det ok att unga människor uppfostras i skräck för helvetet i svenska kristna skolor? Är det etiskt att förbjuda aborter och låta kvinnor dö under illegala aborter som kristna fundamentalister propagerar för? Hur är det med kristna som aktivt motarbetar vår demokrati som Jehovas Vittnen som aktivt uppmanar sina medlemmar att inte rösta? Vad anser Ebba och Alice om alla som dött i AIDS för att de lyssnat på påven i Rom istället för att skydda sig med kondom?
Den hämnande Guden finns inte enbart i Gamla testamentet. I Nya testamentet är hämnden mer sofistikerad. Jesus avråder visserligen människor från att hämnas själva. I den version jag lärde mig i skolan: Matteus 26:52 ”…ty alla som taga till svärd skola förgöras genom svärd”. Samtidigt utlovar Gud en ställföreträdande hämnd i form av evig fördömelse och grymma straff för dem som vägrar att tro på honom. Den hämnd i form av tortyr och dödande som beskrivs i uppenbarelseboken, som avslutar Nya testamentet, är monumental.
I Sverige bygger vi inte längre vårt samhälle på Nya testamentets hämndetik. Vi låter domstolar straffa brottslingar men vi gör det inte som ställföreträdande hämnd. Vi gör det för att vi vill behandla människor på sätt som får dem att sluta begå brott. Ibland med begränsad framgång men alltid med detta syfte. I vissa amerikanska delstater får anhöriga till en mördad bestämma om förövaren skall straffas med döden eller benådas. Det är de anhörigas hämndbegär eller förmåga att ställa hämnden åt sidan som avgör om en förövare skall dödas i en akt av ställföreträdande hämnd. De kan stödja sig på Uppenbarelseboken 13:10: ”…den som dräper andra med svärd, han skall själv bliva dräpt med svärd”. I Sverige har vi en mer utvecklad etik där vi tror vi på kriminalvård, inte på dödsstraff.
Hur är det då med gyllene regeln: Matteus 7.12: ”Allt vad i viljen att människorna skola gör eder skolen i och göra dem” eller kärleksbudskapet Matteus 22:39 ”Älska din nästa såsom dig själv”? Det är också en form av etik som är föråldrad och behöver utvecklas. Den bygger på antagandet att människor naturligt är egoister, älskar sig själva och vill sig själva väl. Med den utgångspunkten kan man uppmana dem att göra på samma sätt mot andra.
Verkligheten är en annan. Allt för många människor hatar sig själva. En snabb titt på unga med självskadebeteende är tillräckligt för att inse hur vanligt det är. Vi har ett stort antal unga som pinar och skadar sig själva för att slippa jobbiga känslor. Deras stora problem är att de inte älskar sig själva. De vill skada sig själva och i processen skadar de även andra. Detta visar hur begränsat även Nya testamentets kärleksbudskap är.
En modern etik stöttar människor i att älska sig själva som första steget i att kunna älska andra. En modern etik argumenterar för att både hämnd och hot om hämnd är oetiskt och destruktivt. Ett hot om hämnd är lika fel när det används för att skrämma vittnen som när det utlovas som Guds straff för synder efter döden.
Detta är en krönika. Analyser och ställningstaganden är skribentens.
Stöd oss i arbetet med att bevaka rättsstaten »Elis Carlström är en forskare med en bakgrund i material, tillverkningsteknik och kemi under ett långs yrkesliv. En röd tråd för honom är att skapa innovation genom samarbeten som överskrider gränserna mellan forskning och industri. Hans inställning är att innovationer inte enbart ska mätas i pengar de måste utvärderas från den nytta de gör för människor och miljö.
Para§rafs artiklar, krönikor och debattartiklar kan kommenteras på vår Facebooksida.